Mod på livet
En sund hverdag
Livskvalitet
Trivsel og velvære
Overskud til mere
Frihed til at være den du er
Klar til nye udfordringer

Holdbeskrivelse


Bassintræning


Det er relevant hvis du:
 

  • Har smerter ved at træne på land.
  • Har kroniske smerter
  • Har født
  • Er gravid
  • Har gigt eller anden muskel/skeletsygdom
  • Har lyst til at træne på en anden måde

Træning i vand er en nænsom og effektiv måde at træne dine ømme punkter på. Opdriften i vandet betyder at der ikke er så stor belastning af led og muskler. Derfor kan du træne effektivt og uden smerter og uden at overbelaste de i forvejen ømme led og muskler. Derudover gør vandet at du intet vejer hvilket også medvirker til den mindre belastning.

Vandet støtter bevægelserne, dermed bliver træningen mere skånsom end på land. Vandet giver tryghed og hjælper fx med at holde din arm oppe imens du træner din skulder. Du kan ikke overbelaste dine led og har du problemer med balancen hjælper vandet med at støtte dig.


 


Blandet hold: 


 Holdet henvender sig til alle der har behov for træning, eks. hvis du har en overbelastningsskade, opereret, kronisk lidelse ect.






Body Fitness

- for mænd og kvinder, utrænede som trænede.

Som noget nyt tilbyder Nørager fysioterapi Body Fitness.

Body Fitness er styrketræning og udholdenhedstræning af hele kroppen med fokus på de store muskelgrupper. De primære redskaber er vægtstænger og brug af egen kropsvægt. Fysioterpeuten guider og korrigerer øvelserne i samarbejde med dig, således at du får det maksimale ud af din træning. Alle kan være med, også utrænede, da niveuaet i høj grad, kan styres af dig. Så trænger du til at blive strammet op, tabe dig, få pulsen op, så kom og være med.

Der er mulighed for løbende optag.



Børne yoga

 

Yoga for børn er både sjovt og udfordrende - via traditionelle yogaøvelser, styrkes, balanceres og strækkes kroppen.

Hver time er bygget op omkring en fortælling eller et tema, som er med til at træne barnets koncentrationsevne og stimulere fantasien.

Vi laver også åndedrætsøvelser, som giver barnet en bevidsthed omkring vejrtrækning, og barnet lærer nogle teknikker for at få mere energi, slappe af og give slip.

 

 

Vi har pt ingen hold, men kontakt klinikken alligevel hvis du kunne være interesseret.


 


Brystopererede:


Operation vil påvirker muskler og det omkringliggende væv. Det er derfor vigtigt at træne efterfølgende.
Ved brystoperationen er øvelser vigtige for at:

Bevare fri bevægelighed i skulderen
Hindre hævelse af armen
Afspænde og styrke de muskler, der er påvirket af operationen, for at hindre stram brystmuskulatur
Nedsætte smerter efter operationen.
Træningen vil bestå af stabiliserende og styrkende øvelser. Derudover vil der være fokus på udspænding samt information og kyndig vejledning i hvilestillinger og holdningskorrektion.

På holdet vil du have mulighed for at møde nogen der er i samme situation som dig. Der vil være tid og rum til at udveksle erfaringer.

 


 


Efterfødsel:


Bækkenbunden er meget udsat under både graviditet og fødsel. I graviditeten bliver den belastet på grund af tyngden fra barnet og livmoder. Især fødslen er hård ved bækkenbunden.
Nå bækkenbunden er svag kan det være svært at holde på vandet, ligesom der kan opstå tyngde eller nedsynkningsfornemmelse. Det er derfor vigtigt at få genoptrænet bækkenbundensmuskler. Det kan nongen gange være svært selv at mærke spændingen i bækkenbunden, det er derfor vigtigt at få kyndig vejledning i dette.

I løbet af graviditeten sker der meget med kroppen. Din holdning ændres, mavemusklerne bliver lange og svage og ryggens muskler bliver ofte overbelastede. Efter fødslen er det vigtigt at ændre dette igen, gennem træning og holdningskorrektion, så der igen er balance i kroppen.

Træningen vil have fokus på bækkenbundstræning (vejledning, instruktion og guiding), stabilitetstræning, holdningskorrektion og generel træning. Derudover vil der nogle af gangene være fx babymassage.
I træningen vil du have mulighed for at tage dit barn med og træningen vil foregå i en afslappet atmosfære hvor der er plads til skrig, skrål, amning og bleskift uden træningen bliver mindre effektiv af dette.

OBS: som hovedregel skal der gå 6 uger før du må begynde at træne, da livmoderen skal have trukket sig sammen og blødningerne skal være standset.
 


 

 

 

 

 

Gigthold:


For dig som har leddegidt og som ønsker træning for at bedre/vedligeholde dine nuværende daglige funktioner.
Træning vil tage hensyn til den enkelte, og der vil være fokus på styrke-, balance-, udholdenheds-, og bevægetræning. 


 

GLAiD - godt liv med artrose i Danmark

 

GLAiD er et koncept, hvor du via uddannelse og træning lærer at tackle dine smerter i dit knæ eller din hofte,
som er ramt af artrose (slidgigt). De fleste deltagere opnår en god effekt af dette forløb i form af enten nedsatte
smerter eller de bliver helt smertefrie.
 

Det er et forløb med følgende:

- undersøgelse
- tests
- undervisning
- instruktion af øvelser
- træning 2 gange om ugen i 6 uger enten på hold eller i eget hjem
- afsluttende test 3 mdr. efter første undersøgelse

Det er et forløb, der er værd at overveje inden evt. en operation kommer på tale. 

For nærmere information er du velkommen til at kontakte os.

 


FysioFlow

 

Fysio Flow er en træningsform, der arbejder med kroppens bindevæv - kroppens fascier.

Inde under huden ligge kroppens dybe fascie - den er som en våddragt der ligger mellem hud og muskler. Ved inaktivitet, stres og stillesiddende arbejde, bliver våddragten stiv og tør - og vanskelig at bevæge.

Fysio Flow handler om øge eftergiveligheden i våddragten - gøre den varm, eftergivelig og bevægelig. Fysio Flow er for dig, der er lige så stram og stiv, som størsteparten af den danske befolkning.
 


 

 

 

 

Fysio-pilates:
 

Fysiopilates henvender sig til alle. Alle kan være med uanset fysisk formåen. Fysiopilates er yderst hensyntagende. Der er mulighed for at tage mange individuelle hensyn, alt efter DIN formåen. Træningen er skånsom og alligevel udfordrende, særligt velegnet til træning af hele kroppen. Derudover er træningen funktionel, så du kan bruge den i din hverdag eller i den sportsgren du udøver.

Fysio-pilates er en træningsform der består af både stræk og styrkeøvelser. Formålet er at styrke dine muskler, gøre dem udholdende og sørge for de arbejder optimalt, at forbedre din balance, koordination og smidighed.
Træningen fokuserer især på optimal træning af muskulaturen omkring rygsøjlen. Du vil opleve at du gennem træningen med fysio-pilates vil omdanne dine dårlige vaner til nye og bedre måder at bevæge dig på.Et andet vigtigt omdrejningspunkt ved fysio-pilates er, at du lærer at bevæge dig hensigtsmæssigt i forhold til belastningen af dine led, muskler og knogler. Det vil sige at du vil kunne gøre dine bevægelser "økonomiske" ved at bruge mindst mulige krafter.

Undersøgelser viser at når vi har smerter sættes vores dybe muskler ud af funktion. Disse muskler stabiliserer kroppen og sørger for at der er balance. Undersøgelser viser derfor at der sker smertelindring ved træning af fysio-pilates hvad enten der er bækkensmerter, rygsmerter eller nakkesmerter.
 


 

Hjertemotion


Særlig tilrettelagt motion for dig, der har en kronisk hjertesygdom, har svagt hjerte eller er medlem af hjerteforening er velkommen.
Så har du lyst til at være mere aktiv i hverdagen, så er dette noget for dig.
 

 

Træningen er baseret på kredsløbstræning, styrke og balance, og tilrettelægges så alle kan være med, også selvom du ikke er vant til fysisk træning.
Du introduceres til forskellige motionstemaer: Cirkeltræning med fokus på kredsløb, bold og elastik øvelser.
 

Kurset henvender sig til både mænd og kvinder. Er du pårørende, så er du også velkommen.

Der vil være socialt samvær efter træning fra kl. 11.00-11.30 - er dog frivilligt.
 

Hjertemotion udbydes i samarbejde med hjerteforeningen i Rebild.



 

Motion og bevægelse for pensionister


Bevægelse og motion for dig, som kan lide at få sved på panden, værdsætter en time i godt selskab og med godt humør.  

Træningen består primært af cirkeltræning, der inkluderer styrke-, balance-, konditions- neuromuskulartræning samt
udspændingsøvelser. Der vil blive taget hensyn til den enkeltes skavanker og behov.


Træningen har fokus på at forbedre og vedligeholde dit funktionsniveau i hverdagen.

 



 

Ryghold:
 

Ryghold for dig, som har haft rygsmerter/gener eller er blevet opereret.
Der vil bl.a. være fokus på at aktivere de stabiliserende ryg- og mavemuskler
for at opnå en bedre holdning samt generel træning for hele kroppen. 

 


Sclerosehold:


Målrettet træning kombineret med socialt samvær, hvor der tager hensyn til den enkelte.
Der vil være fokus på bevæge-, styrke-, balance- og udholdenhedstræning samt
koordinationsøvelser med henblik på at kunne forbedre/vedligeholde ens dagligdagsfunktioner.

 


Skulderhold:

Det er for dig, som har en skulderskade, instabilitet, er opereret, ønsker vedligholdende træning eller træning som er med at at gøre dig bedre i dagligdagens funktioner. 
Træningen består eks. af styrke-, stabilitets-, og udholdenhedstræning alt efter hvad behovet er.
Der bliver taget hensyn til den enkelte. 





Store bolde:
 

Den store bold er et fantastisk reskab at arbejde med. Træningen stiller krav til kroppens balance og koordinering, samtidig med at man arbejde med at træne styrken. Ved denne træning invovlverer man derfor flere muskelgrupper på en gang i sine øvelser.
Træningen er både sjov og udfordrende.
 


 

Stoletræning for dårligt gående

Træningen tager udgangspunkt i siddende øvelser. Træningen indeholder også stående og gående øvelser for at træne balancen.
Træningen består af styrkende og udfordrende øvelser samt let leg




Træning med fokus på genoptræning  af eks. hoften, knæet eller foden 


Træningen består eks. af styrke-, stabilits-, balance- og udholdenhedstræning alt efter hvad behovet er.
 


 Yoga


Yoga er for alle, også for dig. Øvelserne på dette hold er valgt så alle kan være med og få noget ud af det, begyndere som øvede. Gennem øvelserne opbygges og bevares en sund og smidig krop. Øvelserne aktiverer og stimulerer kredsløbet og de indre organer. Gennem afspænding tilføres kroppen energi. Åndedrætsøvelserne virker nerveberoligende. Den styrke, smidighed, ro og harmoni som yoga bibringer, giver større modstandskraft mod sygdomme og psykiske problemer. Vi starter og slutter med afspænding. Yoga vil give dig en fornemmelse af kropslig helhed og balance.

Skrænten 8 | 9610 Nørager | Tlf. 98 55 16 45 | noragerfys@mail.tele.dk
Degn Grafisk
Luk vinduet igen

Cookies

Som de fleste andre hjemmesider, bruger denne hjemmeside cookies. Når du bruger hjemmesiden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.

Hvad er cookies?
En cookie er en lille tekstfil, der gemmes på din computer, tablet eller smartphone, som indeholder oplysninger om din færden på en hjemmeside. Filen er ikke skadelig og kan ikke indeholde virus eller skadelige programmer.

Oplysningerne er anonyme, og vi kan derfor ikke se, hvem du er. Vi bruger informationerne til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig og målrettet - og vi videregiver aldrig oplysninger til andre.


Hvilke cookies bruger vi og hvorfor?
Denne hjemmeside bruger følgende cookies:
  1. Session cookies
    Session cookies er nødvendige for at holde en forbindelse mellem din computer og hjemmeside kørende. Den bruges fx i vores webshop, som du ikke kan bruge, hvis du har slået cookies fra. Session cookies slettes igen, når du lukker din browser.
     
  2. Persistent cookies 
    Persistent cookies bliver gemt på din computer for at huske de valg, du har foretaget på siden. Vi bruger informationerne til at se, hvilke sider brugerne besøger og hvornår, så vi kan forbedre hjemmesiden. Persistent cookies slettes 1 år efter dit sidste besøg på hjemmesiden. 
    Vi gemmer også krypterede oplysninger om brugernavn og password, når du gør brug af hjemmesidens log-in funktion. Cookien bruges for at huske dig, når du vender tilbage til hjemmesiden, så du ikke skal logge dig ind igen. Cookien er en persistent cookie og slettes 1 måned efter, du sidste gang har logget ind.
     
  3. 3. parts cookies
    3. parts cookies er cookies, der efterlades af en 3 parts hjemmeside eller program. Fx benytter vi sociale tilføjelsesprogrammer fra Facebook, så du kan ”Synes godt om” vores side.

Hvordan kan jeg undgå og slette cookies?
Du styrer selv, om du vil acceptere cookies. Det gør du i indstillingerne i din browser. Hvis du slår cookies fra, kan der dog være funktioner, der ikke virker på hjemmesiden, fx vores webshop.

Har du accepteret cookies, kan du slette dem igen. På hjemmesiden minecookies.org kan du se, hvordan du sletter cookies alt efter, hvilken browser du benytter.

Hvor kan jeg få yderligere information og klage?
Hvis du har spørgsmål til hjemmesidens brug af cookies, ønsker flere oplysninger eller ønsker at klage over hjemmesidens brug af cookies, kan du henvende dig til:

Nørager Fysioterapi
Skrænten 8
9610 Nørager

Tlf.: 98 55 16 45