• Viceral Manipulation (VM)

VM benyttes til funktionelle og strukturelle problematikker i hele kroppen blandt andet muskelskelettet, vaskulært, nerver, respiration, fordøjelsen og det lympatiske system.

VM er blide teknikker, der løsner stramheder i organer, membraner, fascier og ligamenter. Ofte kan smerter fra fx ryggen, nakken eller foden vise sig at være pga. stramheder fra disse strukturer.

• Mulligan Mobilization with movement (MWM)

Mulligan er en metode, hvor et led mobiliseres, mens patienten selv laver den bevægelse, der ønskes bedret. Denne metode kan benyttes til både arme, ben, rygsøjle og nakke. Der bruges i forbindelse med denne mobilisering ofte et bælte som fysioterapeutens "ekstra hænder".

• Chockbølgeterapi

Chokbølgeterapi (ESWT) er energi, der overføres til det beskadigede væv vha. lydbølger. Vævet og blodcirkulationen - og derved kroppens egen reperationsevne - stimuleres. Chokbølgeterapien bliver brugt til behandling indenfor kroniske og akutte skader i vævet, eks smerter i skulder, knæ, lænd, nakke etc. Derudover har behandling med chokbølge en god effekt på arvæv eksempelvis efter en operation eller gener efter behandling af cancer såsom arvæv eller ødemer.

På klinikken er det Eva Walmann, der udfører behandlinger med chockbølgeterapi. Du kan læse mere om hende HER

• Akupunktur

Akupunktur er nålebehandling i trykfølsomme punkter på kroppen relateret til din problematik. Akupunktur bruges til smertetilstande i muskler og led. Nålene stimulerer nervene, hvilket kan resultere i øget blodgennemstrømning og udskillelse af smertedæmpende hormoner.

• Laser

Laserbehandling virker blandt andet ved at tilføre energi til de celler, der mangler samt øge blodgennemstrømningen. Kroppens naturlige ophelingsproces accelereres derved.

Laser kan blandt andet benyttes til akutte skader såsom forstuvninger samt overbelastningsskader såsom tennisalbue, golfalbue og skuldersmerter.

• McKenzie (MDT)

Mckenzie er en metode til at diagnosticere og behandle problematikker, der som oftest er relateret til rygsøjlen. Behandling baseres på symptomrespons og derudfra laves et individuelt øvelsesprogram.

Der kan suppleres med ledmobilisering og manipulation, hvis det skønnes nødvendigt.

• Maitland

Maitland er en metode til at gendanne et skadet leds bevægelighed, forudgået af en grundig analyse af smerten/problemet. Metoden sigter både mod ryggen og mod leddene i arme og ben.

Der bliver ved denne behandlingsmetode spurgt meget grundigt til smerternes oprindelse, og hvordan de føles.

• Kaltenborn

Kaltenborn er en mobiliseringsmetode, hvor man har stort fokus på, hvordan ledfladerne bevæger sig i forhold til hinanden. Metoden benyttes til mobilisering af arme og ben. Udover at øge bevægeligheden i leddet, sigtes der ligeledes mod at smertedæmpe samt afspænde.

• Medicinsk træningsterapi

Er en træningsform, hvor man - superviseret af en fysioterapeut - arbejder i trisser med lav vægt og mange gentagelser. Træningen er individuelt tilpasset og sigter mod at reducere og fjerne symptomer, øge vævets belastningstolerance og til sidst at styrke vævet.
    Øvelserne justeres løbende af fysioterapeuten.

• Kinetic Control - kontrol af bevægelse

Al bevægelse foregår omkring leddene i kroppen. For at leddene skal kunne fungere optimalt, skal musklerne (specielt de dybe muskler) være i balance, så leddene er stabile.

Ubalance i muskulaturen omkring et led medfører problemer ved bevægelse. Fysioterapeuten undersøger og korrigerer det problemgivende led ved hjælp af specifikke øvelser, hvor man træner de dybe muskler således, at man bygger muskulaturen op indefra og ud.

• Myofasciel release

Alle muskler er omgivet af hinder (fascier), og under normale omstændigheder skal der kunne forekomme en glidebevægelse mellem muskel og fascie. Under unormale forhold kan der forekomme en lokal overspænding i et område med en lokal underspænding til følge i et dertil relateret område. Det medfører, at organismen ikke fungerer optimalt.
    Ved at påvirke de overspændte områder med denne teknik (MFR), kan man skabe en afspænding (release) i vævet og dermed normalisere tilstanden.

• Muskel energi teknik (MET)

Er en metode, hvor symptomgivende led bringes tilbage til rette position ved hjælp af patientens egen muskelkraft. Patienten anbringes i en position, hvor kun det "syge" led kan bevæges. Patienten bruger sin egen muskelkraft til at trække leddet på plads igen. Da patienten selv yder modstandskraften, er det en meget skånsom og sikker metode.